De top #3 mooiste rolstoelroutes van Nederland

Anne-Mette Vergunst Freely algemeen

Route #1: Paleispark Het Loo

Omschrijving:
Gek op cultuur én op natuur? Dan is deze wandeling door het park bij Paleis het Loo helemaal iets voor jou. Het Paleispark is het gebied binnen Kroondomein Het Loo dat bij het paleis en slot Het Oude Loo ligt. Van oudsher heeft dit park gediend ter ontspanning van de koninklijke bewoners van Het Loo en hun gasten. Vooral de afwisseling van cultuurhistorische elementen, zoals lanen, gazons, boomgroepen, open plekjes en vijvers, maken van het paleispark een bijzondere plek vol geschiedenis.Paleis het Loo
Lengte: 7 km met de mogelijkheid tot inkorten tot 3,5 of 5 km
Markering: De route is bewegwijzerd.
Begeleiding: De route is speciaal voor mindervaliden uitgezet.
Breedtegraad: 52°13.741 N Lengtegraad: 5°56.537 E (parkeerplaats in de nabijheid)
Bereikbaar: De ingang van het park bevindt zich aan de Amersfoortseweg tegenover de Pijnboomlaan in Apeldoorn.
Informatie: Toegangsprijs € 2.00, kinderen onder de 12 en rolstoelgebruikers gratis.
Openingstijden: Van maandag t/m zondag van 9.00 tot een half uur na zonsondergang, doch uiterlijk tot 18.00.
Parkeerplaatsen: Er zijn twee parkeerplaatsen voor gehandicapten aanwezig.
Honden niet toegestaan

Route #2: Nijmegen Bovenstad

Omschrijving:
De Nijmeegse binnenstad herbergt een prachtig stukje historie. Om iedereen daarvan te kunnen laten genieten, heeft de Reuma Patienten Vereniging Nijmegen een speciale stadswandeling ontwikkelt, bedoeld voor mensen die gebruik maken van een rolstoel, rollator of electroscooter. De stadswandeling voert door de bovenstad van Nijmegen en voert u langs de meest interessante stukjes van het hoge deel van de binnenstad, zonder dat u al te veel met klimmen en trappen te maken krijgt. Toch blijft het geen heel gemakkelijke onderneming; de kinderkopjes zijn talrijk, en kunnen wel eens lastig zijn voor de rolstoel. Maar geen nood, u komt talloze gezellige terrasjes en eetgelegenheden tegen om uit te blazen, dus maak er gerust een gezellige dag van.
Meisje in rolstoel natuur
Lengte: 3 á 4 km
Markering: Klik hier voor de routebeschrijving: http://www.rolstoelroute.nl/bovenstad.pdf
Begeleiding: Noodzakelijk
Bereikbaarheid: Startpunt (en eindpunt) is de parkeergarage onder het Kelfkensbos. De lift brengt u naar het niveau -1. Van hier kunt u met de roltrap naar het straatniveau voor het Museum Het Valkhof. Rolstoelers nemen hier de uitgang naar de Voerweg om, steeds links aanhoudend, ook bij het Museum uit te komen.
Breedtegraad: 51°50.797 N Lengtegraad: 5°52.212 E
Bijzonderheden: Geen

Route #3: Beleefpad Brunssummerheide

Rolstoel natuurpark
Omschrijving:
Nergens anders vind je zulke uitgestrekte heidevelden als op de Brunssummerheide. Er valt altijd wel iets te beleven, met natuurlijk als hoogtepunt de heide die in bloei staat. En in het voorjaar jong leven op de schaapskooi. Maak kennis met dit prachtige natuurgebied en vergeet niet te genieten van de talloze mooie uitzichten.
Lengte: diverse routes
Markering: Volg voor de route de blauwe borden met het rolstoel -symbool.
Startpunt:
Bezoekerscentrum Brunssummerheide.
Aanrijdroute auto vanaf de A2:
Rijd vanaf Kerensheide (A2) richting Heerlen/Aken (A76).
Ga bij knooppunt Ten Esschen richting Heerlen (N281) en neem daarna meteen de eerste afrit, Voerendaal/Heerlen-Noord, Woonboulevard.
Ga op de rotonde links af.
Volg de Beersdalweg tot bij het 5e verkeerslicht. Sla hier linksaf.
Ga bij de rotonde weer links af, de Heerenweg op.
Blijf deze weg volgen tot de volgende rotonde.
Ga bij de rotonde rechtdoor en na ongeveer 100 meter een smalle weg in naar rechts, dit is de Schaapskooiweg. Aan de rechterkant ligt een groot parkeerterrein. Loop vanaf het parkeerterrein rechtdoor, neem bij het knooppunt van paden het tweede pad rechts richting het bezoekerscentrum.